All models
Het is aan te raden om de eerste montage door een vakman te laten doen, zodat uw rijveiligheid in ieder geval behouden blijft. De sensoren moeten op geschikte metalen ventielen worden gemonteerd, zodat de sensor niet uit de velg van de band steekt. Indien nodig (bijv. voor personenauto's en motorfietsen) moeten banden worden gebalanceerd na installatie van sensoren.
Sensoren zijn gemarkeerd met hun respectievelijke wielpositie (FL=linksvoor, FR=rechtsvoor, RR=rechtsachter, RL=linksachter) en moeten op het juiste wiel (ventiel) worden geschroefd.
Elke TireMoni kent zijn bijbehorende sensoren. Kalibratie of toewijzing van de sensoren aan de weergave-eenheid is niet nodig.
Als een sensor aan vervanging toe is, zijn er speciale vervangingssensoren (met andere codering); die moeten worden besteld voor de respectievelijke wielpositie en kunnen worden geleerd door de TireMoni-display-eenheid in plaats van de verloren sensor. De procedure is eenvoudig en wordt beschreven in de gebruiksaanwijzing.
In de meeste EU-landen vereist de wet dat er niets uit de bandcontouren steekt. Met hun hoogte van 20 mm zijn de sensoren langer dan reguliere ventieldoppen en zouden ze in sommige gevallen uitsteken als ze op de reguliere ventielen worden geschroefd. Laat in die gevallen uw bandenwinkel korte ventielen installeren (bijv. TR412, 33 mm lang). Bij sommige wieldoppen zijn de gaten voor de ventielen echter te klein om de Checkair sensor te monteren; in dit geval kan TireMoni niet worden gemonteerd of moet de wieldop worden vervangen. Uw plaatselijke bandenwinkel zal u adviseren over de juiste oplossing.
De wet vereist dat er niets uit de bandcontouren steekt. Als u merkt dat de Checkair-sensoren uit de band steken nadat ze op het ventiel zijn geschroefd, laat dan uw bandenwinkel korte ventielen installeren en zorg ervoor dat de sensoren binnen de bandcontour blijven. Het negeren van deze wet maakt automatisch de gebruikslicentie voor TireMoni ongeldig en tpm-systems AG wijst elke aansprakelijkheid af voor de gevolgen die worden veroorzaakt door het negeren van deze vereiste.
Daarnaast wordt aanbevolen de banden te balanceren met de geïnstalleerde sensoren.
Elk TireMoni-model moet hun geschikte vervangende sensoren gebruiken. Elke vervangende sensor is voorgeprogrammeerd voor een wielpositie, de wielpositie dien je dus aan te geven bij je bestelling. De eenvoudigste manier om de geschikte vervangende sensor voor uw TireMoni te identificeren, is door onze Sensorselectiegids te gebruiken. U kunt het downloaden in pdf-formaat met de volgende link: TireMoni Sensor Selection Guide
TireMoni herkent alleen zijn eigen sensoren. Het is niet mogelijk om sensoren van andere TireMonis weer te geven of te leren. Bij verlies van een sensor is het gebruik van een ‘buren’ sensor niet mogelijk. (zie ook: Wat gebeurt er als een sensor kwijtraakt?)
Dit is correct: het gereedschap (inbussleutel of platte sleutel voor sommige series) is vereist om de antidiefstalbeveiliging te verwijderen.
Bedenk echter: Dankzij TireMoni weet je precies wanneer het nodig is om je banden te controleren en op te pompen. Geen gissingen meer...
De sensoren hebben een diameter van 20 mm en een hoogte van 20 mm.
Neem contact op met uw plaatselijke bandenwinkel. Bij een reguliere bandenwissel (alleen bij montage van nieuwe) is het wisselen van ventielen bij de montageprijs inbegrepen. In dit geval worden de ventielen in ieder geval vervangen en kunnen er dan net zo goed korte ventielen worden gemonteerd.
TireMoni TM-260
Laat de eerste montage door een vakman doen, zodat uw rijveiligheid in ieder geval behouden blijft.
Sensoren moeten op geschikte metalen ventielen worden geïnstalleerd, zodat de sensor niet uit de velgcontour steekt.
De TM-260 kan zo worden geconfigureerd dat ofwel de samenstelling (4 wielen van de trekker/auto plus 2 wielen van de aanhanger) kan worden getoond of dat alleen de 4 wielen van de trekker/auto worden getoond.
Configuratie kan worden gewijzigd via menutoetsen; de procedure wordt beschreven in de handleiding van de TM-260.
Afhankelijk van het geselecteerde autotype komen de sensor-ID's overeen met de wielposities volgens de volgende tabellen:
1) Auto Type 1 (4 wielen):
Sensor 1: linksvoor
Sensor 2: rechtsvoor
Sensor 3: linksachter
Sensor 4: rechtsachter
2) Auto Type 2 (6 wielen – drie assen):
Sensor 1: linksvoor
Sensor 2: rechtsvoor
Sensor 3: midden links
Sensor 4: midden rechts
Sensor 5: linksachter
Sensor 6: rechts achter
3) Auto Type 3 (6 wielen – achteras dubbele wielen):
Sensor 1: linksvoor
Sensor 2: rechtsvoor
Sensor 3: links achter buiten
Sensor 4: linksachter binnen
Sensor 5: rechts achter binnen
Sensor 6: rechts achter binnen
Bij montage op dubbele wielen, speciaal voor de binnenbanden, zorg ervoor dat een geschikte ventielverlenging wordt gebruikt. Kunststof extensies en zogenaamde drukloze extensies zijn helemaal niet geschikt voor het werk.
Ventielverlengingen moeten aan het sensoruiteinde worden vastgezet of vastgeklemd. Uw bandenprofessional weet welk type klemmen u moet gebruiken.
Verzend-/betaalmethoden
Wij leveren aan alle EU-landen en ook aan Zwitserland. (Voor verzending naar het buitenland wordt een vast tarief van € 9,80 per bestelling in rekening gebracht.)
Tenzij in de betreffende aanbieding een andere termijn is vermeld, worden de goederen in het binnenland (Duitsland) binnen 3 - 5 dagen geleverd, voor leveringen in het buitenland binnen 5 - 7 dagen na het sluiten van het contract. (indien vooruitbetaling is overeengekomen, na de datum van uw betalingsopdracht). Let op: op zon- en feestdagen wordt er niet bezorgd.
Payment in advance by bank transfer
Payment by credit card (Stripe)
Payment via PayPal
Payment via PayPal Express